
Пристрій плавного запуску забезпечує плавний старт електродвигуна. Пускач із плавним пуском використовується тільки для асинхронних двигунів.
Основні проблеми, які вирішує регулятор плавного пуску:
- значне зниження пускових струмів,
- плавний старт електродвигуна та зупинення механізму, коли цього вимагає технічний процес. Наприклад, ліфт з пристроєм плавного пуску плавно розпочинатиме рух і плавно зупинятиметься, без звичних нам по панельним будинкам поштовхів. Другий приклад - побутовий міксер з плавним пуском при запуску не розбризкуватиме рідина через край, а за рахунок плавного наростання швидкості якісно здійснить перемішування вашого улюбленого смузі.
Як правильно підібрати пускач з плавним пуском
Перед тим, як підключити регулятор плавного пуску, рекомендуємо ще раз перевірити правильність підбору.
На що варто звернути увагу, вибираючи пускач плавного пуску:
- Схема живлення - ще раз перевірте, що і електродвигун, що підключається, і пристрій плавного пуску мають ідентичне живлення (одне або трифазне, 220 або 380 Вольт), можливі сюрпризи у вигляді нестандартного живлення.
- Режим роботи, і насамперед кількість пусків за годину. Якщо з технічного процесу передбачається кілька пусків на годину, підійде будь-який пристрій плавного пуску, у якого потужність більша або дорівнює потужності двигуна, що запускається. Якщо пусків близько десятка - можливо, буде потрібно пускач плавного пуску на 1 номінал вище, ніж двигун. При частих пусках (кожні кілька хвилин) бажано розглянути варіант заміни на частотний перетворювач.
- Існує кілька схем підключення пристроїв плавного пуску, крім прямого. Найбільш поширена альтернатива це підключення «зірка-трикутник», її особливість, те, що у разі великих потужностей можна використовувати УПП з меншою потужністю, ніж електродвигун. Великий мінус цієї схеми - великі стрибки струму при перемиканні, порівняні з пусковими струмами прямого пуску. Але застосування таких схем — це виняток із правил.
Підготовка до підключення
Далі потрібно підготувати місце для підключення. По можливості пристрій плавного пуску необхідно захистити від негативних дій навколишнього середовища, тому їх прийнято встановлювати електротехнічні ящики з високим ступенем захисту і гарною вентиляцією.
Після цього необхідно зробити якісне підведення живлення до плавного пуску і від нього до електродвигуна.
Варто зауважити, що по суті, плавний пуск працює тільки при розгоні та гальмуванні електродвигуна, а під час роботи двигуна на номінальних оборотах він виконує функцію провідника і печі (т.к. силові елементи УПП сильно гріються і від перегріву ламаються). Для вирішення проблеми нагрівання можна застосувати байпасний контактор.
Байпасний контактор - це контактор, який встановлюється паралельно до пристрою плавного пуску, але в пуску та зупині він не бере участі, його контакти розімкнуті, а керуючий контакт з'єднаний з пристроєм плавного пуску
Коли пристрій плавного пуску вивело електродвигун на номінальні обороти, воно дає сигнал включення контактору, а саме відключається. У цьому режимі УПП вже у живленні електродвигуна участі не бере.
Коли потрібно вимкнути електродвигун, пристрій плавного пуску знову забирає ініціативу на себе.
Задля справедливості треба сказати, що існують пристрої плавного пуску з вже вбудованим байпасним контактором, наприклад, пристрій плавного пуску Schneider Electric Altistart 22
Перед підключенням треба перевірити.
Наступний пункт - вибір захисного автоматичного вимикача. Пристрій плавного пуску може опосередковано аналізувати стан електродвигуна по споживаному струму і падіння напруги живлення, але це не сильно надійно плюс все одно не захищає сам пристрій плавного пуску від навантаження та струму короткого замикання.
Для захисту пристроїв плавного пуску використовуються спеціальні автомати захисту електродвигуна.
Їх відмінності від звичайних - можливість тонкого підстроювання теплового захисту під конкретний двигун (за допомогою поворотного регулювання).
Далі, нам необхідно якось запускати і зупиняти нашу установку. Зазвичай для цього використовуються або кнопки старт/стоп, або віддалене управління.
У випадку кнопок, їх рекомендується виносити з шафи керування на дверцятах - щоб менше відкривати шафу та мінімізувати вплив навколишнього середовища та обслуговуючого персоналу.
Якщо керування віддалене, необхідно прокласти в шафу провід керування. Цей провід бажано екранувати та узгодити його довжину з інструкцією до обладнання, щоб не сталася втрата сигналу внаслідок його загасання чи перешкод.
Схеми підключення
Нижче наведемо 3 найбільш поширені схеми підключення пристроїв плавного пуску:
Схема підключення трифазного пристрою плавного пуску:
У разі підключення пристрою плавного пуску без використання байпасного контактора або з уже вбудованим нічим не відрізняється від підключення за допомогою звичайного контактора - на вході 3 фази та керуючий контакт, на виході - просто 3 фази живлення на двигун:
У разі зовнішнього байпасного контактора, наприклад при підключенні Altistart 01
У схему просто додається контактор, а так все залишається таким самим.
І третя схема – підключення однофазного УПП для живлення однофазного електродвигуна.
Якщо Ви ще не визначилися з моделлю пристрою плавного пуску, або виникли питання, зайдіть у наш розділ або зв'яжіться з нами.